Gezond slapen

In slaap komen en doorslapen

35 tot 40% van de volwassenen ervaart dat ze minder goed in slaap komen, minder goed doorslapen zonder wakker te worden en/of voelt zich overdag vaker slaperig. In onze samenleving komt het veel voor dat mensen veranderingen ervaren in hun slaappatroon of merken dat de kwaliteit van hun slaap verminderd is.

 

Veranderingen in uw slaappatroon kunt u ervaren als:

  • Minder goed in slaap komen
  • Minder goed doorslapen
  • Vroeger wakker worden in de ochtend
  • Minder uitrustende slaap

Pas op met ‘slaap inhalen’

Wanneer u (bijvoorbeeld in het weekend) één of twee uur langer in bed blijft liggen dan normaal, verstoort u uw biologische klok. Hierdoor kan het alleen maar lastiger worden om in slaap te komen of goed door te slapen. De biologische klok functioneert het beste als u probeert iedere dag rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan.

 

Tip: slaaphygiëne

Vaak wordt een veranderd slaappatroon verder negatief beïnvloedt door een slechte slaaphygiëne. Dit zijn factoren die een goede nachtrust in de weg staan, zoals:

  • Onvoldoende ritme, steeds op een andere tijd in slaap komen.
  • Onvoldoende ontspannen, te gestrest naar bed.
  • Alcohol en cafeïne ‘s avonds.
  • Slechte slaapomgeving (te warm, te koud, te licht of met apparaten in de kamer zoals tv, radio, mobiele telefoon).
  • Te veel blootstelling aan licht in de avond (tv, tablets, computers, mobiele telefoon). Dit onderdrukt het slaaphormoon melatonine.

Stress en slapen

Stress en spanning worden gezien als veroorzaker van minder lang en goed slapen. Mensen die aangeven dat ze minder goed slapen door stress, kunnen pas later in slaap komen, slapen minder efficiënt en liggen meer wakker dan gemiddeld.

Wanneer u door de stress minder goed in slaap valt of wakker wordt, neemt dat vaak ook uw gedachten in beslag. Eenmaal in bed, blijven (vaak negatieve) gedachten naar boven komen. Deze gedachten helpen u niet om te ontspannen.