Overgang bij de vrouw

 

Als we ouder worden, daalt de lichaamseigen productie van hormonen. Dit noemen we de overgang. De menstruaties worden onregelmatig en blijven uiteindelijk helemaal weg. De laatste menstruatie heet de ‘menopauze’, maar u kunt al jaren eerder veranderingen ervaren. Dit komt door de daling van de oestrogeenspiegels. De vrouwenovergang valt meestal tussen de 45 en 55 jaar. De ene vrouw raakt jaren eerder in de overgang dan de andere. Meestal duurt dit proces enkele jaren. De daling van oestrogeen heeft invloed op veel lichaamsprocessen.

 

Wat kunt u hiervan merken?

  • Opvliegers
  • Nachtelijk zweten
  • Slaapproblemen
  • Stemmingswisselingen
  • Vermoeidheid, weinig energie
  • Minder zin in seks

Deze veranderingen kunnen uw dagelijks leven sterk beïnvloeden.

 

Wat doet oestrogeen in uw lichaam?

  • Het zorgt voor goede botten
  • Het verbetert de stemming
  • Het zorgt voor een mooiere huid en minder rimpels
  • Het zorgt voor minder haaruitval
  • Het zorgt voor gezondere hart- en bloedvaten
  • Het zorgt voor meer energie
  • Het verbetert de slaap
  • Het verbetert de werking van onze hersenen

Wat kunt u zelf doen?

Een gezonde voeding is belangrijk om de oestrogeenproductie te ondersteunen, ook tijdens de overgang. Denk aan: asperges, broccoli, groene paprika, bonen, sojamelk, olijfolie en wortelen. Daarnaast is sporten belangrijk, cardiotraining én training met gewichten. Probeer roken te vermijden en drink niet te veel alcohol. Dit ondersteunt uw lichaam tijdens de overgang.