Overgang bij de man

 

Vanaf een jaar of dertig neemt het testosteron in uw lichaam af. Gemiddeld dalen de vrije testosteronniveaus met 1 tot 2% per jaar. Tussen de 25 en 75 jaar daalt de vrije spiegel tussen de 50-60%. Deze overgang is een normaal proces. Het dalen van uw testosteronspiegel kan lichamelijke en psychische veranderingen veroorzaken. Hormonen zijn boodschapper- of signaalstoffen die circuleren in de bloedbaan. Ze vertellen aan de cellen wat deze moeten doen. Indien het testosteron onder een bepaald niveau komt, noemen we dat de overgang.

 

Wat kunt u hiervan merken?

  • Verminderde vitaliteit bij het ouder worden
  • Minder zin in seks
  • Vermindering van uw spierkracht en/of meer buikvet
  • Minder snel herstel na inspanning of sport
  • Minder energie, lusteloosheid en minder initiatief
  • Vermindering van uw algemeen welbevinden
  • Stemmingswisselingen
  • Veranderingen in uw slaappatroon

Deze veranderingen kunnen uw dagelijks leven sterk beïnvloeden.

 

Wat doet testosteron in uw lichaam?

  • Het verbetert de stemming en welzijnsbeleving
  • Het zorgt voor onze voortplanting, spermaproductie
  • Het zorgt voor een stevigere huid en spieren
  • Het zorgt voor gezondere hart- en bloedvaten
  • Het zorgt voor meer energie
  • Het verbetert de slaap
  • Het verbetert de werking van onze hersenen
  • Het geeft zelfvertrouwen

Wat kunt u zelf doen?

Een gezonde voeding is belangrijk om de testosteronproductie te ondersteunen, ook tijdens de overgang. Denk aan: vlees, vette vis, schaal- en schelpdieren, noten, paddenstoelen en in elk geval weinig suiker en beperkt cafeïnegebruik. Daarnaast is sporten belangrijk, vooral fitness en krachttraining. Probeer roken te vermijden en drink niet teveel alcohol. Dit ondersteunt uw lichaam tijdens de mannelijke overgang.